Monday, December 7, 2009

++iKaN PuYu ++

last wik,
di samping bawak balek garam+lada itam,
h/mate aku bwk jgk 2ekor ikan puyu.
die kate,
ade org btau yg ikan puyu ni bley patahkan ilmu pukau/santau blablabla...
aku pon tak kesah la...
sbb bukan kami nak berharap kat ikan puyu 2ekor tuh.
juz mencube je...

so dlm seminggu neh h/mate aku la
yg cuci bekas ikan tuh.
aku tak penah amek tahu pon.
sbb aku tak suke ikan.
ayam goreng peha aku suke la.

smlm h/mate aku g mersing.
so die amanahkan aku jage anak anak die..
aku pon dgn confident cakap,
"kak nab toksah risau...anak anak kak nab slamat di bawah jagaan lya!"
fuh.riak tak hengat.

skali kn korang....
mlm tadi aku tgok ikan tuh da mati!!!
gile terkejut.
dua dua da floating je...
so aku ketuk ketuk bekas tuh.
sekor idop.
tp cam da nyawa nyawa ikan jugak.
aku pon terus glabah.
apekah ade org ingin menyantau umah aku?
hingga ikan puyu sggup korbankan diri mereka....
tp sbbkan nak g umah mawar,
aku biarkan jela dulu.
dlm ati mcm jahat la...
bia la 2-2 mati.
bley trus buang je sbb aku malas nak cuci bekas tuh.
keji gile kan?

balek rumah td,
aku tgok ikan yg sekor lg tu tak mati lg.
pehtu cam tak smpai ati kan.
aku membayangkan jd ikan tuh.
hidup dlm bekas berdebu dgn sekor bangkai ikan.
sgt sadis.
so aku pon msg h/mate aku,
tnye langkah langkah pembersihan bekas ikan.
rupenye kak nab pakai tapes oren yg gantung kat sinki.
huh.seb bek aku tak penah pakai tapes tu mase memasak!
hahaha.

lepas cuci bekas tuh,
aku masukkan balek ikan nywa nywa ikan tuh
dengan harapan die dpt idop sehat smule lepas neh!
n tetibe rase sgt bangga dgn diri sndiri sbb telah melakukan sesuatu yg mulia!
good job,lya!

slalu cmneh.
binatang pliharaan org len mati mase bawah jgaan aku.
kalu kakak aku bace neh,
msti ingat hamster die mati mase suh aku jage...
huhu.
still rase bersalah smpai skrang ok!

to ikan puyu,
plz jgn mati esok okeh!

notakaki:ayah mawar cakap ikan puyu tak bley dok 2ekor dlm 1 bekas.nnti die gaduh.jd itu la punca kematian sekor puyu tuh.tewas di medan peperangan.tsk!

3 comments:

Pei Pan said...

Kelakar je la. Tangan akak tuh tak mesra haiwan kot =p. Pei Pan pun tak suka bela ikan. Dulu ada la bela tapi 3 hari je kot tahan.

Kak, tu pasal Memali memang akak ada drop komen. Ni pasal Kampung Seronok yang amal ajaran sesat tu. Takut akak ter miss entri tu [ kot berminat nak tau ]

Hedayat said...

umah dayat ade 2 ekor ikan puyu , idop dalam 1 bekas akuarium plastik .. dah berzaman dah mak n abah bela .. hidup ok je .. huhu

::LiYa:: said...

peipan::
Akk xbley bela bnda yg perlukn prhatian mcm dlm aquarium atau dlm sgkar.kalu yg hdup bebas mcm kuceng,ok je!akk dlu pnah bela 20ek0r kuceng!haha..

Akk da jenguk bl0g peipan smlm!mmg sgt brminat nak tahu.tp xsmpat lg nak membaca dgn khusyuk..hehe..

Dayat::
Bapak mawar ckp,kalu ikn puyu 2 mmg dari kcik dibela skali,xpe..tp kalu da besar bru ltak 1bekas,mmg die brlawan!hehe..